Nässla

Brännässla – Urtica dioica

Vanlig brännässla innehåller massor med näring. Bl.a kalcium, serotonin, steroler, lignaner, klorofyll, karotin mm.

Användning: Hel ört, frön och rot. Av nässelbladen kan bryggas ett livgivande te. Eller gör en infusion: häll en halv liter kokande vatten över ett par hela nävar torkade nässelblad. Tillsätt gärna lite pressad citron, för att göra mineralerna mer biotillgängliga.  Låt stå minst sex timmar. Sila av. En kopp nässelinfusion kan drickas flera gånger per dag.

Nässla är ett värdefullt livsmedel. Torkade blad och frö kan malas och strös på gröt, fil eller i en smoothie. Färska blad passar i grytor, soppor och gratänger, eller kan blandas med andra grönsaker i en juicer eller mixer.

Nässla är urindrivande och kan stödja nedbrytning av grus i njurvägar. Kombineras väl med andra örter vid lindrig blåskatarr. Hjälper till att rena huden. Nässla kan också hjälpa till att sänka urinsyra. Kan förebygga och lindra allergi och hösnuva, börja då dricka nässla tidigt på året inför pollensäsongen. Inflammationsdämpande.

Te och tinktur av nässelfrö är särskilt stärkande vid energilöshet, t.ex. för personer i övergångsåren, både för män och kvinnor.