D-vitaminets dosering för ett optimalt immunförsvar

Livsmedelsverkets rekommenderade dagliga dos på 400 IE/dag är inte tillräcklig för att skydda oss mot virus och många  s.k. autoimmuna sjukdomar.

livsmedelsverket

För ett par år sen blev den svenska kosttillskottsproducenten Holistic anmält för att deras D-vitaminkapslar innehöll högre doser är livsmedelsverkets rekommenderade dagsdos på 400 IE.  Saken utreddes av ansvarig kommun som kom fram till att det inte fanns vetenskaplig grund för några åtgärder mot bolaget. Enligt internationell forskning finns tvärtom stöd för att en dagsdos på 400 IE är alldeles för lågt och orsakar D-vitaminbrist och högre risk för en rad åkommor och sjukdomar.

Att en viss dos intas behöver inte betyda att plasmanivåerna är de eftersträvansvärda då genuttryck, upptag i tarmen, hur kroppen absorberar och använder det intagna D-vitaminet kan ge stor variation i hur mycket som finns tillgängligt att använda för var och en individ. Det är viktigt att alltid balansera högt intag av D-vitamin med vitamin K2 och  magnesium, eller detta magnesium för bästa upptag och för att kalcium i kroppen ska sparas på rätt ställe – i benstommen – och inte ute i vävnaderna. K2 tillsammans med D-vitamin reglerar också antiinflammatoriska och cirkulationsbefrämjande verkan i kärlen – mycket viktigt för personer med hjärt-/kärlproblem.

Enligt flera studier har bevisats att D-vitamin skyddar mot infektioner. I en brittisk studie t.ex. visades att för var 10:e ökade nmol/lit av uppmätt 25-(OH)D-vitamin sänktes risken för infektion.

I en stor  klinisk studie på patienter med inflammatorisk tarmsjukdom visades att för vart höjt ng/ML av D-vitamin som fanns i plasma, minskade risken för att drabbas av tarminfektionen Clostridium difficile med 4 %!

Dessa och flera andra studier borde vara tillräcklig anledning till att rutinmässigt mäta D-vitaminnivåer hos personer med inflammatoriska och autoimmuna sjukdomar och  särskilt hos de äldre, och därefter supplemetentera D-vitamin vid behov så plasmanivåerna ger adekvat skydd.

30 minuters solande av överkroppen sommartid ger 10 000 IE D-vitamin. Solskyddsmedel hindrar hudens tillverkning av D-vitamin och D-vitamin i sig skyddar mot hudcancer.  Att smörja sig för mycket med giftiga solskyddskrämer, som i sig ofta innehåller cancerframkallande ämnen är antagligen farligare än att sola med måtta.

När det gäller autoimmuniteter som t.ex. MS, Hashimotos tyreoidit m. fl. är de egentligen förutom förmodad D-vitaminbrist en funktion av näringsbrister och -obalanser, felaktig kost som ger allergier och orsakar läckande tarm samt sist men inte minst kemikalier och metalltoxiner i våra vävnader som lever och njurar inte klarar av att rensa ut utan hjälp.

Näringsmedicinskt är de flesta åkommor multifaktoriella, men att D-vitamin har en viktig funktion i vårt immunförsvar, och att livsmedelsverkets rekommenderade doser för de flesta individer på våra breddgrader är alldeles för låga för att ge adekvat skydd, verkar den internationella och främsta expertisen på D-vitamin vara överens om.

K2 finns naturligt i den fermenterade sojaprodukten natto, i lever, i brie-ost och smör från gräsbetande boskap. D3 finns i lever, äggula och en liten del fet fisk, fisklevern har mest. Vitamin D2, som måste konverteras till D3 i kroppen, finns i mindre mängd i vild solbelyst svamp som t.ex. kantareller och vissa alger.

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/24655364

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/21736791

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/24638155

http://www.internetmedicin.se/page.aspx?id=223

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/24641590

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/23857223

http://newsvoice.se/2011/09/03/holistic-fick-ratt-om-d-vitamin-livsmedelsverket-och-motala-kommun-backar/

2 reaktioner på ”D-vitaminets dosering för ett optimalt immunförsvar

Kommentarer inaktiverade.